fbpx

szacunek

Posłuch można otrzymać wraz ze stanowiskiem służbowym, ale na szacunek trzeba sobie zasłużyć. Poważanie wśród kolegów z pracy, zwierzchników i podwładnych nie rodzi się z dnia na dzień. Jednak warto o nie zabiegać, bo niebotycznie ułatwia życie i pomaga zaoszczędzić mnóstwo czasu.

Podwładni, którzy szanują swego przełożonego nie będą w przemyślny sposób sabotować jego poleceń, obijać się, gdy tylko spuści ich z oczu, obgadywać wśród znajomych, psuć mu reputacji ani podważać autorytetu. Nie będą też ślepo posłuszni – jawnie skrytykują pomysły, które im się nie spodobają, ale wszystkie zarzuty padną w jego obecności, a nie w firmowej toalecie. Z kolei szanujący podwładnych zwierzchnik nie dopuści do mobbingu lub innych patologicznych zachowań. Hierarchia i służbowe procedury mogą do pewnego stopnia zastąpić estymę, ale zawodzą w chwilach kryzysu i nietypowych sytuacjach.

Jak zyskać szacunek

To wcale nie takie trudne jak by się wydawało. Zostałem wychowany w przekonaniu, że należy się on każdemu człowiekowi. Wielu z nas rodzice wpajali podobne zasady. Wchodząc w nowe środowisko przyjmij, że każdy udziela Ci na początku kredytu zaufania. O wiele łatwiej wówczas o pozytywne nastawienie do ludzi. Zaskarbienie sobie szacunku nie jest tym samym, co zyskanie sympatii. Nie musisz być ekstrawertykiem ani duszą towarzystwa. Zewnętrze oznaki statusu też o niczym nie przesądzają.

Bądź kompetentny

To podstawa budowania własnej marki. Jeżeli nie udowodnisz, że znasz się na swojej robocie , wszystkie porady na temat zdobywania respektu będą bezużyteczne. Nie pomogą gadżety,urok osobisty ani zdolność do wygłaszania okrągłych zdań. Z kolei gdy przekonasz innych o swych umiejętnościach będą gotowi wybaczyć Ci wiele niedociągnięć. Miałem kiedyś zrzędliwego, mrukliwego, na pierwszy rzut oka okropnego szefa.

Po pierwszym tygodniu przestałem zwracać uwagę na jego śmiesznostki, a zacząłem z zapałem uczyć się od niego. Gdy przekonałem się, że mam do czynienia z rzetelnym profesjonalistą i przyzwoitym człowiekiem, drobiazgi przestały się liczyć. Nie tylko ja miałem takie nastawienie. Wszyscy moi współpracownicy cenili „Starego”, a jego burkliwy charakter stał się swego rodzaju folklorem. Nie znaczy to, że masz ukrywać niewiedzę i pozwać na eksperta w każdej dziedzinie. Gdy czegoś nie wiesz, zapytaj, ale postaraj się jak najszybciej nauczyć się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć na swoim stanowisku.

Szanuj innych

Szacunek wykracza poza zwyczajowe zwroty grzecznościowe. Większość ludzi doceni jeżeli będziesz szanował ich czas, nie dokładał niepotrzebnej pracy i respektował prywatność. Nie unikaj delegowania zadań, ale zlecaj je właściwym osobom. Nie proś pracownika działu promocji o podliczenie wydatków na poszczególne projekty ani księgowego o zaprojektowanie logo. Przykład wydaje się upiorny, ale w wielu firmach dochodzi do kuriozalnych sytuacji.

Sprawiedliwe rozdzielanie zadań przysporzy Ci więcej szacunku niż poklepywanie każdego ramieniu. Krytykując lub odrzucając cudze pomysły używaj merytorycznych argumentów, a gdy sytuacja zmusi cię do udzielenia reprymendy, zrób to tak dyskretnie jak to tyko możliwe. W roli współpracownika proś o pomoc, gdy naprawdę potrzebujesz i nie obarczaj kolegów swoją pracą.. Powstrzymanie się od lekceważących uwag i obgadywania innych, szanowanie czasu i pracy innych to podstawa. Dobre maniery na pewno się przydadzą. Trochę zdrowego rozsądku i poznanie niepisanych zasad także nie nie zaszkodzi.

Przyjmuj krytykę

Szacunek nie oznacza, że wszyscy będą się z Tobą zgadzać, chwalić wszystkie Twoje pomysły i nigdy nie usłyszysz słowa sprzeciwu. Wręcz przeciwnie. Zdrowe relacje z zespołem sprawią, że współpracownicy będą Cię krytykować. Jednak wszystkie zarzuty usłyszysz osobiście, często w cztery oczy, bardzo rzadko w formie złośliwych pogłosek. Jeżeli chcesz utrzymać szacunek musisz nauczyć się brać pod uwagę cudzy punkt widzenia.

Nie unikaj niepopularnych decyzji

Chciałbyś wszystkim nieba przychylić, ale nie możesz. W roli szefa będziesz musiał podejmować decyzje, które się nikomu nie spodobają. Odwlekanie zwykle pogarsza sprawę. Wysłuchaj argumentów, upewnij się naprawdę nie ma innego wyjścia, a następnie otwarcie porozmawiaj z zespołem. Wyjaśnij przyczyny i potencjalne skutki swego postanowienia.

Stosuj jasne dla wszystkich zasady

Nie ma nic gorszego niż nieprzewidywalny, chimeryczny zwierzchnik, który jednego dnia karze za to za co przed chwilą nagradzał. Jasne, czytelne dla wszystkich reguły sprawdzają się o wiele lepiej. Unika się zawiści, plotek, tworzenia się koterii i chwilowych koalicji. Organizacja, w której przestrzegane są czytelne procedury do pewnego stopnia zarządza się sama.

Każdy wie co ma robić, nie rozprasza Cię ciągłym pytaniem o instrukcje, a w chwilach kryzysu łatwo wyśledzić, w którym miejscu system zawiódł. Szanowany szef częściej usłyszy nieupiększoną wersję wydarzeń od siejącego postrach tyrana. Lojalność zespołu w dużej mierze zależy od estymy, jaką darzy swego przełożonego.

Weź na siebie odpowiedzialność
Szanowany zwierzchnik potrafi przyjąć swą część odpowiedzialności za porażkę. W razie potrzeby wyciągnie konsekwencje służbowe, ale przyzna się też do własnych błędów. W trudnych sytuacjach broni swoich podwładnych przed wyższą instancją. A już z całą pewnością nie kłamie ani nie stara się zrzucić winy na innych. Jako podwładny także weź na siebie swą część odpowiedzialności, w miarę możliwości napraw szkody i wyciągnij wnioski.

Bądź uprzejmy
O wiele łatwiej lubić i szanować człowieka, który przestrzega zasad dobrego wychowania odznacza się taktem i opanowaniem. Pokazy temperamentu co najwyżej Cię ośmieszą, a już wrzeszczenie na członków zespołu jest niedopuszczalne. Jeśli musisz komuś zwrócić uwagę, zrób to w cztery oczy. Z kolei osiągnięcia chwal publicznie.

Jak zyskać szacunek?
Podziel się: