pareto-principle-693315_1280
Wielozadaniowość to ostatnio bardzo modne słowo. Przewija się ono właściwie wszędzie; pracodawcy szukają pracowników wszechstronnych, którzy potrafią zajmować się wieloma sprawami jednocześnie, na blogach dominują posty o tym jak nauczyć się podzielności uwagi, a w księgarniach półki uginają się pod ciężarem książek, które traktują o samorozwoju i samodyscyplinie. Jeśli chcesz, żeby Twoja efektywność i jakość Twojej pracy drastycznie spadła, jeśli chcesz do końca swoich dni zajmować się mało wymagającymi zadaniami, jeśli już zawsze chcesz robić to wszystko, czego innym się nie chce…. to powinieneś mocno wziąć sobie do serca ten trend bycia wielozadaniowym robotem.

Przereklamowana wielozadaniowość.

Czy zastanawiałeś się kiedyś ile godzin powinna trwać Twoja doba, gdybyś w swojej pracy zawodowej kierował się zasadami wszechstronności? Hmm, pomyślmy…. jakieś 48 godzin, oczywiście zakładając, że śpisz tylko 3 godziny. Nie każdy z nas jest geniuszem, który niczym Leonanardo da Vinci jest doskonały we wszystkim, za co się tylko zabiera. Znakomita większość ludzkości potrafi być mistrzami tylko w wąskiej specjalizacji, cała reszta czynności może być wykonywana na poziomie co najwyżej przeciętnym. Jeśli zamierzasz być perfekcyjny we wszystkim, będziesz przeciętniakiem w każdej dziedzinie, nawet w tej, w której mógłbyś zostać gwiazdą. Czy bylejakością da się w życiu cokolwiek osiągnąć? Odpowiedz sobie sam… Niezależnie od tego, co jest Twoją główną dziedziną, wybicie się w niej wymaga, abyś był najlepszy.

Zasada Pareto

Vilfredo Pareto już prawie 100 lat temu zauważył pewne proporcje, które pozwalają osiągnąć sukces w biznesie. Jest on autorem zasady zwanej „80 na 20”, która mówi, że 80% dóbr znajduje się w rękach zaledwie 20% społeczeństwa. Tyle teoria. W praktyce chodzi o to, że na 80% rezultatów przypada tylko 20% nakładów. I na odwrót- na 20% rezultatów przypada 80% nakładów. Nadal brzmi tajemniczo? Już wyjaśniam. Załóżmy, że prowadzisz własny sklep. Na 100% klientów, których obsługujesz, tylko 20% kupuje u Ciebie, a reszta idzie do konkurencji. Te 20%, które wybierają Twój sklep, przynosi Ci 80% zysku. Jeśli skupiasz się na w równym stopniu na zadowoleniu wszystkich 100% klientów, tracisz czas i energię, które mógłbyś poświęcić, aby stać się lepszym i efektywniejszym. Kluczem do sukcesu jest oddzielenie płotek od grubych ryb; poświęcenie całej swojej uwagi owym 20% poważnym klientom, którzy są rzeczywiście zainteresowani robieniem interesów z Tobą, bo to oni są dla Ciebie źródłem dochodów. Jak widzisz chęć zadowolenia wszystkich przynosi więcej szkody niż pożytku. Przesłanie jest proste i jasne: mniejsza część nakładów, za to odpowiednio ulokowanych, generuje większą część rezultatów. Zasada Pareto hołduje przekonaniu, iż wszechstronność jest gwoździem do trumny Twojego biznesu.

Pareto w pigułce.

1. Musisz odnaleźć owe magiczne 20%, które da Ci 80% profitów. Jak to zrobić? Wyznacz rezultaty, jakie chcesz osiągnąć. To bardzo ważne, bo bez skrystalizowane celu, ciężko jest obrać właściwą drogę. Bez ustalenia konkretnych efektów, o jakie Ci chodzi, trudno będzie Ci zastosować w praktyce zasadę 80/20. Np. Jesteś właścicielem sklepu. Dopiero zaczynasz, więc chcesz być miły i otwarty na każdego klienta. Odpowiadasz szczegółowo na każde, nawet na najmniej istotnie pytania. Efekt jest taki, że tracisz czas na rozmowę i pogodzie, zamiast w tym czasie osiągać zyski. Cel dla Ciebie- czerpać zyski ze sprzedaży.

2. Kiedy określisz już swoje oczekiwania, każdy potencjalny cel podziel na mniejsze obszary- dzięki temu będziesz mógł przyjrzeć się im bardziej szczegółowo w poszukiwaniu zasady 80/20. Np. Cel, który ustaliłeś sobie wcześniej, czyli- zarabiać, podzielony został na:1. skupić się na klientach, którzy chcą od Ciebie coś kupić, a nie rozmawiać o tym, czy dziś spadnie deszcz. 2. skupić się na czynnościach generujących zysk

3. Powtarzalne czynności kluczem do sukcesu. Jeśli znalazłeś już obszar generujący zyski, teraz poszukaj te wszystkie powtarzalne czynności, które w jakikolwiek sposób- bezpośredni lub pośredni- generują zysk. Np. rozmowy telefoniczne z dostawcami, odpowiadanie na pytania klientów, tworzenie dokumentów, zebrania zespołu pracowników. Przyjrzyj się tym wszystkim czynnościom i zastanów się, które z nich do tej w największym stopniu przyniosły Ci wymierny zysk? Przeanalizuj te czynności pod kątem zasady 80/20.

4. Wprowadź w życie zasadę Pareta. Jeśli poczyniłeś już wszelkie potrzebne Ci obserwacje, możesz wyodrębnić owe magiczne 20% rozmów telefonicznych, spotkań z podwładnymi, negocjacji ze współpracownikami itd. Skup się tylko na tym, co rzeczywiście pomaga Ci rozwijać swój biznes; ukierunkuj swoją energię na przestrzeń, w której czujesz się najlepiej. Odrzuć wszelkie tematy poboczne i zaakceptuj fakt, że nie można być geniuszem w każdej dziedzinie.

Bądź mistrzem.

Nie zapominaj, że Twój czas, tak jak czas każdego człowieka, jest ograniczony. Nie warto rozmieniać się na drobne. Możesz być przeciętny w każdej dziedzinie, ale czy naprawdę tego chcesz? Ok, proszę bardzo, ale przeciętnością nic nie zdziałasz. Znajdź swoją drogę i bądź mistrzem w tym, co potrafisz robić najlepiej. Odkryj swoje 20%.

Zasada Pareto
Podziel się:
  • Maciej

    Bardzo przydatna metoda. Dużo daje samo przeanalizowanie tego, jakie czynności dają nam te 80% efektów.